Niemiecki start-up testuje aplikację pomagającą uczniom rozpoznawać fałszywe informacje

Niemiecki start-up testuje aplikację pomagającą uczniom rozpoznawać fałszywe informacje

208

Berliński start-up medialny „The Buzzard” testuje aplikację informacyjną, która ma pomóc ludziom identyfikować fałszywe wiadomości i teorie spiskowe. Aplikacja jest testowana od ponad roku w kilku niemieckich szkołach, na przykład w Gimnazjum Goethego w Weimarze.

Uczniowie Weimar Goethe-Gymnasium zajmuje się analizą fałszywych informacji od ponad roku. Na zajęciach prowadzą codzienne debaty, na przykład na temat pojawiających się informacji na temat szczepień czy wyborów w USA. Uczniowie od roku korzystają też z aplikacji start-upu medialnego „The Buzzard”.

Aplikacja jest testowana w szkole i codziennie proponuje trzy różne tematy, pokazując uczniom artykuły, które są dostępne w internecie, mające im pomagać w lepszym identyfikowaniu fałszywych wiadomości i teorii spiskowych.

Maika Schmitt wyjaśnia uczniom podstawy krytycznego analizowania informacji podczas warsztatów. Schmitt jest pedagogiem medialnym w „The Buzzard”: „Jeśli chodzi o fake-newsy i teorie spiskowe, bardzo ważne jest, aby wiedzieć, skąd pochodzą i weryfikować fakty. Aby to zrobić, ważne jest poznanie wielu perspektyw. To pomaga wyrobić sobie opinię i dowiedzieć się, co jest prawdą, a co nie”, podkreśla Schmitt.

Jednak nie wszyscy ufają mediom, więc możliwe, że odrzucą również artykuły oferowanym w aplikacji. Maika Schmitt odpowiada na ten argument w następujący sposób: „Cóż, oczywiście nie można zmusić ludzi do niczego. Ale myślę, że nasza oferta jest dobra, ponieważ jest bardzo szeroka. Proponujemy treści nie tylko znanych mediów, takich jak nadawcy publiczni, ale także blogi, zagraniczne lub mniejsze media.”

Jak zauważa nauczycielka nauk społecznych Juliane Thaler, aplikacja sprawia, że ​​uczniowie są bardziej krytyczni. Thaler obawia się jednak, że projekt dotyczący aplikacji Buzzard może być krótkotrwały. Ponieważ projekt wspierany przez sponsorów jest początkowo przewidziany tylko na rok, to jego kontynuacja nie jest pewna. W opinii Juliane Thaler inicjatywa powinna być jednak kontynuowana. Dlatego chce, aby państwo wspierało tę aplikację.

Twórcy aplikacji mają również nadzieję na dotarcie do jeszcze większej liczby szkół. W Turyngii do tej pory uczestniczyło tylko Goethe-Gymnasium. W Saksonii objęte programem są szkoły w Lipsku i Kitzscher. W szkołach Saksonii-Anhalt aplikacja „Buzzard” nie została jeszcze uwzględniona w programie nauczania.

Źródło